V pondělí 4. března se na naší škole uskutečil projektový den. A užili si ho nejen třeťáci a čtvrťáci, ale i naši šesťáci.
V první části se žáci dověděli, co je následující 3 vyuč. hodiny čeká. Představila jsem paní spisovatelku a nakladatelku Elišku Fojtovou z Osoblahy a dále jsem předala slovo již zmíněné. Žáci se dověděli, co její práce obnáší, čím se zabývá, jaké je to „být spisovatelkou“, jak dlouho taková kniha vzniká, než se ke čtenáři vůbec dostane.
Formou diskuze žáci uvažovali nad pojmy nakladatel, redaktor, spisovatel, grafik, korektor, ilustrátor. Následně se rozdělili do 4 skupinek po třech (týmy si rozdělily role: redaktoři, spisovatelé, ilustrátoři, korektoři, 1 z žáků v týmu musel mít role 2). Skupinkám byly předloženy 3 nedokončené texty (Penzion U Lvice, Kuba Rendlík, Kukačka), 1 z nich si týmy vybraly ke své další práci (toto rozhodli žáci/redaktoři).
V druhé části po přestávce týmy pracovaly na úkolech k textu, který jejich redaktor zvolil. Spisovatelé text dokončili, ilustrátoři k němu nakreslili obrázky, korektoři opravili pravopisné chyby, redaktoři vše korigovali. Po této práci nechala spisovatelka mezi žáky kolovat své knížky, žáci mohli nahlédnout, prolistovat, vyjádřit se, co je zaujalo, někteří si v knížkách četli. Diskutovalo se, co vše by správná kniha měla mít (pojmy: titulní stránka, copyright, tiráž, číslování stránek, obsah, předsádka, obálka, vazba). Další činností se stalo složení básně z rozstříhaných slov – prostor pro kreativitu (všechny týmy obdržely obálky se stejnými slovy), vzniklé básně týmy nalepily na papíry a v závěru bloku jsme je společně vystavili na tabuli – vznikla „malá vernisáž“, žáci si vzájemně básně i dokončené příběhy z 1. bloku hodnotili. Tvorbu jsme také vyfotili a básně byly umístěny jako výzdoba do kmenové třídy 6. ročníku.
V posledním bloku se žáci rozdělili na 2 šestice. První se věnovala přípravě divadelní scény a nacvičovala představení krátké pohádky dle scénáře s pomocí maňásků. Druhá šestice si sedla s paní Fojtovou a věnovali se autorskému čtení 1 z jejich knih. Poté si skupinky své role prohodily.
V závěru projektové výuky žáci zhodnotili, co se jim líbilo, co se naučili a dověděli nového. Šesťáci se k projektové výuce postavili velice zodpovědně, moc pěkně spolupracovali, nejvíce je zaujala dramatická činnost a tvorba básně.
Tímto bych chtěla paní Elišce Fojtové moc poděkovat, že si udělala čas a přijela k nám. Dopoledne jsme si všichni užili!
p. uč. Lozertová