Pečení svatomartinských rohlíčků 11. 11. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Všem zúčastněným rodičům patří obrovské poděkování, že si našli mezi každodenními povinnostmi prostor na společné hry s dětmi, učitelkami a také na pečení sladké dobroty. Děti s rodiči společně podle kresleného receptu odvažovaly suroviny na přípravu těsta, vyrobily také sladké nádivky, kterými pak rohlíčky plnily. V čase, kdy jsme čekali na upeční jsme si zopakovali legendu o svatém Martinovi a zahráli jsme si hry. “Smekám” před rodiči, kteří se nebáli, nestyděli a přišlo jim přirozené, schovávat se pod padákem, pochodovat v rytmu hudby a vůbec před dětmi, kteří za námi přišli. Poděkování patří rovněž Janičce, která se postarala, aby se nám rohlíčky v troubě nespálily.
Legenda o svatém Martinovi 5. – 11. 11. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Počasí nám každý den citelněji prozrazuje, že se blíží zima. Aby přijel Martin na bílém koni, si přejí nejvíce děti. V tomto týdnu jsme se seznámili s pranostikami, s tradicemi i legendou o svatém Martinovi. Začali jsme zpívat písně se zimní tematikou a děti vločky razily z papíru i skládaly z různých pomůcek. Starší děti se učily skládat koníka a podkovu podle návodu. Koníky jsme také mohli pozorovat v nedaleké Stáji Jindřichovský dvůr. Podle návodu vypracoval Niki “studený porcelán”, se kterým děti celý týden pracovaly. Hráli jsme si se slovy, naslouchaly rýmům v pranostikách i básničkách, či hádankách. Snažili jsme se popisovat obrázky v knihách a tvořit věty vztahující se ke konkrétnímu obrázku. Téma bude zakončeno společnou akcí s rodiči “Pečení svatomartinských rohlíčků”, na kterou jste srdečně zváni.
“Dušičkový den” a “Výprava za tichem” 4. a 5. 11. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Něco končí a něco začíná… příroda se stává tišší a podzim nám pomalu odchází. Začátek týdne byl věnován “dušičkám” a aktivitám zaměřeným na rozvoj jemné motoriky a vnímání zvuků, ticha, ale i sám sebe. Děti procvičovaly stříhání, vkládání drobných kamínků na šátky a skládání do tvarů kytiček, sestavování lucerniček ze dřívek. Učili jsme se ztišit a předat zprávu pomocí gest či obrázků. Děti sdělovaly své zážitky z uplynulého víkendu, vyzkoušely si pokus se svíčkou a zopakovaly si, že k hoření je potřeba vzduch. Některé děti se podílely na výrobě naší “dušičky” a seznámily se s vlastnostmi škrobu. V Kimově hře jsme nejen procvičili paměť, ale také jsme se seznámili se symboly vztahujícími se k vzpomínce na zesnulé. Nechyběla dechová a artikulační cvičení, opakování vázání uzlíků při výrobě šatiček andělíčků a procházka spojená s uložením chryzantému k pomníčku sportovců.
Počasí je na draka 1.11.2024
Vložila: Bc.Vondráková Marcela, DiS.
„Počasí je na draka“ – tato známá fráze dokonale vystihuje nevyzpytatelnost a proměnlivost podzimního počasí, které nás občas zaskočí. Ať už se jedná o nečekaný déšť, silný vítr nebo azurově modrou oblohu. Právě toto téma jsme si přiblížili v posledních říjnových dnech. Zkoušeli jsme různé pokusy – vytvářeli vítr fénem, pozorovali vznik páry v rychlovarné konvici, nafukovali balónky a sledovali, jaké změny zvládne teplý vzduch. Podzimní změny počasí jsme viděli i v přírodě, kdy už většina stromů přišla o krásně zbarvené listy ve svých korunách, a mohli jsme pozorovat i mokrou trávu, která vysychá díky chladnějším ránům později. Připomněli jsme si, jaké oblečení již na podzim potřebujeme, aby nám nebyla zima, a samozřejmě nemohli chybět ani draci, které pouštíme právě díky podzimním větrům. Ty jsme skládali z geometrických tvarů, porovnávali, který je delší nebo kratší, určovali hononyma, a pantomimicky ztvárňovali, jakou náladu může drak mít. Snad nám slunečné počasí ještě vydrží co nejdéle, a podzimní plískanice přijdou co nejpozději.
Uspávání broučků s lampionovým průvodem – 31. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Obrovskou radost nám udělala odpolední účast všech rodičů, sourozenců a přátel “školy”, kteří přišli na naši odpolední akci. Všem patří veliké poděkování za to, že se zúčastnili a přinesli občerstvení, abychom si při něm všichni vytvořili různé broučky, motýlky, stonožky a ty potom uložili na školní zahradě za doprovodu ukolébavky. Než nám uschnuly barvy a zešeřilo se, stihli jsme si zahrát hry na Mlsné mravence, Bystré housenky i na Hmyzí domečky. Následně jsme se vydali průvodem kolem Domu s pečovatelskou službou.
Ještě jednou moc děkuji všem, kteří se zúčastnili a těším se na další společnou akci.
Halloween v MŠ – 31. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Projektový den ve třídě jsme prožili hrami v jednotlivých centrech. Děti se seznámily s původem a symboly této tradice, procvičovaly své prstíky i trpělivost a vyšívaly pavučinky. Také opakovaly geometrické tvary a nechybělo dlabání dýně ani “strašidelné” cvičení. Děti si na postavičce kostlivce zopakovaly názvy částí lidského těla i obličeje. S knížečkou Veselý Halloween – Malý duch jsme si připomínali symboly Halloweenu a také jsme si řekli, že je úplně přirozené, když máme z něčeho strach. Doufám, že si děti odnesly spoustu zážitků, o kterých doma mohly vyprávět.
Beseda s myslivcem v MŠ – 22. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
K povídání o lese a stromech neodmyslitelně patří myslivost. Obrovské poděkování patří panu Jiřímu Krušinovi, který navštívil naši mateřinku. Dětem popovídal o významu lesa pro zvěř a člověka samotného, přinesl také spoustu k vidění. Děti zaujaly nejen shozy lesní zvěře, ale především samotné vypravování “pana myslivce”. Děti si zopakovaly názvy keřů a stromů, přiřazovaly plody k jednotlivým stromům. Měly možnost pozorovat okolí naší školní zahrady pomocí dalekohledu. Starší děti vydržely až do konce povídání, mladší děti si měly možnost her a volného pohybu po zahradě.
Den stromů v zámecké zahradě – 23. 10. 2024
Vložila: Monika Machová Strom – jeden z nejvzácnějších darů matky přírody. Bez něj by život na Zemi nebyl možný. Lidem dává stín v horkých dnech, své plody, teplo, vůni a energii při obejmutí… Zvířatům poskytuje útočiště, ptákům místo pro hnízdění. Strom je naprosto výjimečný výtvor přírody! Lidé ho uctívají už od nepaměti, dokonce na jeho počest vznikl Mezinárodní den stromů, který se slaví po celém světě. Tento den připadá na 20. října. Jak nejlépe oslavit svátek stromů? Přece v jejich nejbližší přítomnosti. My jsme si pro tuto příležitost vybrali zámecký park, kde rostou nádherné, mohutné, ale také vzácné druhy stromů… Děti si vyzkoušely “postavit” strom z větviček a listí, procvičovaly skladbu stromu, se zavázanýma očima hmatem či čichem zkoumaly různé přírodniny, přemýšlely nad otázkou – co vytvořila příroda?, co vytvořil člověk?, zahrály si hru Na myslivce a zajíce a samozřejmě nechybělo skákání v listí :-). Se stromy jsme si užili nádherné dopoledne!! A ke svátku všem stromům přejeme spoustu hodných lidí kolem sebe a děkujeme, že jste tady s námi 🙂
Les a jeho obyvatelé 7. – 18. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
V tematické části s tímto názvem se děti seznamovaly s názvy některých stromů, rozlišovaly listnaté a jehličnaté stromy, učily se pojmenovat části stromů, ale také jejich plody. Lesní zvířata nás provázela všemi činnostmi a nechyběly puzzle, pexesa, pexetria, různé obrázky a to nejen ve třídě, ale také na naučných tabulích na školní zahradě. Děti se učily praktickým dovednostem jako je vrtání ruční vrtačkou, řezání pilkou, zatloukání hřebíků. Seznamovaly se s vlastnostmi dřeva i jeho využitím. Dělaly pokusy se zápalkami a zkoušely je rozpohybovat, dlouhodobě pozorovaly působení vody na šišku – co se s ní stane v suchu a co ve vodě? Děti stavěly ze stavebnic různé stroje, které pomáhaly natěžené dřevo vyvážet. Cvičení a pohybové hry byly motivované procházkami lesem, zvířátky i stromy. Nechybělo sbírání listí, navlékání na špejle, hrabání, nebo třeba vylézání na strom. (lísku děti poznají bezpečně 🙂 a o vylézání na ni říkají: “mě to baví” :-))
Loupežníci, třeste se 16. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Skvělá stolní hra se stejným názvem jako náš projektový den nás provázela nejen tento den, ale i po zbytek týdne. Do hry se zapojovaly i mladší děti a troufám si říci, že proto, že se jim líbila “bitka” vojáků a loupežníků :-). Děti se nejprve seznámily s pravidly hry, které nejsou na první pohled vůbec jednoduché. Učily se porovnávat množství, určovat, co je více a méně, opakovaly číselnou řadu a seznamovaly se s číslicemi 1 – 5. Na kartách ze hry si děti prohlížely jednotlivé loupežníky a popisovaly, jak vypadají. Poté je také zkoušely nakreslit pastelkami. V knížkách o Rumcajsovi jsme si připomněli, že vlastně už nějakého loupežníka známe a prohlíželi jsme si obrázky v knihách. Protože Rumcajs nebyl jen loupežníkem, vyzkoušeli jsme si také ševcovské řemeslo – přiťukávali jsme podrážky a nejen to, také jsme se snažili Mance zavázat střevíček. Děti se učily zavázat uzlík, mašličku budeme trénovat ještě dlouho. Děti se seznámili s pojmem “lup” a připomněli jsme si, že cizí věci nikdy bez dovolení nebereme. Někteří “loupežníci” hledali svůj lup mezi mnoha drobnými obrázky a jiní dostávali zadání, jak má jejich lup vypadat. Děti hledaly podle materiálu, barvy, tvaru nebo velikosti. Následně v Kimově hře určovaly, co jim jejich velitel vzal sám pro sebe.
Smolíček pacholíček 17. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Projektový den souvisel jak jinak než s opakováním poznatků o lese. Děti zhlédli pohádku Smolíček pacholíček na interaktivní tabuli a paní učitelky se jich ptaly na otázky k ději. Poté si děti vyzkoušely svou zrakovou paměť a různě měnily svým kamarádům Smolíčkovu světničku. Děti měly za úkol zjistit, co tam “Jezinky” změnily. Také jsme hledali různé věci, které bychom mohli Smolíčkovi i jelenovi do chaloupky přinést a k čemu by to mohli mít. Tento úkol byl opravdu těžký. Venku jsme si přečetli pohádku Jezinky a děti hledaly rozdíly v ději pohádky, kterou viděly a mezi slyšeným textem. “Smolíčka” čekala na zahradě také výpravná cesta, při které měly děti za úkol opakovat poznatky získané v tematické části Les a jeho obyvatelé.
Úroda z našich zahrádek 9.10.2024
Vložila: Bc. Vondráková Marcela, DiS.
Podzimní období je období, ve kterém dozrávají plodiny na našich zahrádkách. I v naší školce jsme si vypěstovali na naší mini zahrádce některé druhy zeleniny, a jako správní zahradníci jsme se rozhodli je sklidit a zpracovat. Volba padla na dýňovou polévku, kdy jsme dýni, která se nám urodila, zpracovali v projektovém dnu věnovaném právě ovoci a zelenině. Během tohoto dne jsme si zopakovali, co patří do ovoce, a co do zeleniny. Vysvětlili jsme si, jaký mají význam pro zdraví člověka, a proč je důležité je konzumovat. S plody zahrádky jsme si zasportovali, ochutnávali je, poznávali hmatem, z ovoce a zeleniny jsme tvořili skřítky zelenináčky a naplňovali pytle bramborami. Zábava to byla veliká a všem se nám tento projektový den líbil. Bříška jsme si naplnili samými zdravými potravinami, které nám dodaly spousty vitamínů v období, kdy na nás číhají všude kolem nás bacily a nemoci.
1. pomoc v MŠ 8.10.2024
Vložila: Bc. Vondráková Marcela, DiS.
K naší školce dnes přijelo auto zdravotní záchranné služby. Ale nebojte se, nic zlého se ve školičce nestalo. Přijeli nás navštívit záchranáři z Opavy, kteří si pro nás připravili besedu o své práci, ukázali nám pomůcky, které při záchraně lidských životů používají, a dovolili nám i některé z nich vyzkoušet. Společně s kamarády z MŠ Vysoká jsme si mohli změřit teplotu, tlak, oxymetrem krevní hemoglobin a vyzkoušeli jsme si, jak si správně obvázat ránu. Dozvěděli jsme se spousty nových informací o lidském těle, jak na sebe dávat pozor a vyvarovat se nebezpečí, na jakém čísle si přivolat lékařskou pomoc. Nechyběla ani prohlídka sanitky, a ti stateční si vyzkoušeli i sanitní lehátko, či termoizolační fólii. Na závěr jsme se s panem lektorem rozloučili pořádným zahoukáním sanitky, a slíbili mu, že na sebe budeme určitě dávat pozor. Beseda se nám všem moc líbila, a velmi rádi se se záchranáři opět uvidíme při nějaké další společné akci.
Plody z podzimní zahrádky 16. 9. – 3. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
V tematické části se děti seznamovaly s názvy ovoce a zeleniny, opakovaly podmínky potřebné pro růst rostlin, přemýšlely, které nářadí je potřeba při práci na zahradě. Mladší děti třídily podle barev, velikosti, starší děti už se snažily třídit do skupin (ovoce, zelenina). Tvořili jsme nadřazené pojmy, kreslili, malovali, modelovali i procvičovali prstíčky. Starší děti si opakovaly názvy geometrických tvarů a všichni jsme si zpívali, tvořili z jablíček a rozinek chutného ježečka.
Svatý František vhání lidi do chýšek 4. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Páteční projektový den byl plný stavění domečků, chaloupek i jiných staveb. Děti si zahrály pohádku Bouda v poli, přemýšlely nad tím, které domovy jsou pro různá zvířátka typická. Vysvětlili jsme si význam pranostiky a seznámili jsme se s legendou o svatém Františkovi. Děti při kresleném čtení doplňovaly slova ve správném gramatickém tvaru a popisovaly, co vidí na obrázku komiksu František a vlk. Hráli jsme si se slovíčky a určovali, zda se dvojice slov rýmují nebo ne. Vymýšleli jsme slova, která znamenají stejnou věc, ale říkají se jinak, přemýšleli jsme, co všechno nám doma dává teplo a světlo. Cílem projektového dne bylo vést děti ke spolupráci a poukázat na to, že když jsme k ostatním milí, nic špatného se nám nemůže dít :-). Děti si zahrály také na pohádku O třech prasátkách a venku v teepee stavěly jejich domky.
Mezinárodní den hudby 1. 10. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Den hudby jsme věnovali hrám a aktivitám směřujících k vyhledávání předmětů, které vydávají různé zvuky, k naslouchání zvuků kolem nás v místnosti i venku. Starší děti se seznamovaly s pojmy tón a všichni jsme si zahráli hry, při kterých jsme si mohli procvičit rozlišování vysokých a nízkých tónů. Děti hrály na hudební zvonky a nechybělo ani pozorování (pokusy) se zvukem. Děti byly poučeny o tom, jak chránit svůj sluch. Nechyběl samozřejmě ani tanec.
Podzim přichází 24. 9. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
První podzimní den připadl na neděli, ale my jsme si s dětmi jeho tajemství nechali až na úterý. Děti se seznamovaly se znaky podzimu, opakovaly, co zažily v létě a co obecně k létu patří. Nechyběly smyslové hry, kdy děti pomocí hmatu a sluchu rozlišovaly předměty a zvuky souvisejícími s nově příchozím ročním obdobím. Snažili jsme se vnímat zvuky a barvy ve svém okolí a také namíchat různé odstíny barev podzimu. Starším dětem se daří samostatně dle kresleného návodu připravit pokus a pozorovat jej s mladšími kamarády. Vyzkoušeli jsme si déšť ve sklenici a také jsme si připomněli, že už se budeme muset tepleji oblékat a topit, aby nám bylo teplo.
Perníková chaloupka 10. 9. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Pohádky nás provázely celými dvěma týdny, kdy jsme si opakovali pravidla společného soužití ve třídě a seznamovali se s novými kamarády. Pohádkou o perníkové chaloupce jsme si připomněli, jak se chovat v případě, že se setkáme v neznámém prostředí či s neznámými lidmi. Děti hrály maňáskové divadlo, prohlížely knížky, snažily se o samostatné vypravování a “luštění” kresleného receptu na perník. Společnými silami jsme si upekli chaloupku z voňavého perníku a tu jsme také ochutnali.
Perníková chaloupka příliš dlouho naši školičku nezdobila, ale vznikla krásná díla v podobě malovaných chaloupek, které zůstanou na nástěnce déle :-).
Pohádka O červené řepě 6. 9. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Pátek jsme věnovali projektovému dni a pohádce O červené řepě. Sklidili jsme naše rajčátka, která nám přes prázdniny uzrála a neuschla 🙂 a povídali jsme si o tom, co pěstujeme na našich zahrádkách doma. Hráli jsme si s maňásky, starší děti byly vedeny k samostatnému projevu a ty mladší ke schopnosti soustředěně naslouchat pohádce. Často jsme si připomínali, že se dílo lépe daří, když se zapojí všichni kamarádi. Děti řadily skutečnou řepu dle velikosti, čistily a strouhaly a následně se podílely na přípravě salátu z červené řepy. Hráli jsme si se slovy, tvořili jsme zdrobněliny, vysvětlovali jsme si pojmy vyjadřující rodinné vazby a hráli si na rodinu.
Všichni jsme tu kamarádi 2. – 6. 9. 2024
Vložila: Bc. Petrošová Marie
Po prázdninách jsme se opět sešli a přivítali jsme mezi sebou nové kamarády, kteří se seznamovali s prostředím MŠ, zahrady, s učitelkami i dětmi. Učili jsme se společně respektovat pravidla vytvořených center, hráli jsme společenské hry, stavěli jsme školku z různých druhů stavebnic, kreslili jsme do písku a na tablet prstíkem, na papír pastelkami. Všichni jsme přes prázdniny povyrostli, a tak jsme zkoušeli zvětšit také gumového medvídka či sušenou švestku. První týden se neobešel bez pláče, ale i plačtivé tvářičky si později během dne užily mnoho zábavy i legrace.
Zahájení školního roku 2024/2025
Vložila: Bc. Vondráková Marcela, DiS.
Kolektiv mateřské školy přeje rodičům i dětem hodně pohody a spokojenosti v novém školním roce😊.