Základní škola a Mateřská škola Jindřichov, okres Bruntál

2024/2025

Videa pro výběr střední školy

Na tomto odkaze najdete sérii videí, která vám pomohou si vybrat střední školu
https://edu.ceskatelevize.cz/porad/jak-si-vybrat-stredni-skolu?utm_source=kampodevitce&utm_medium=link&utm_campaign=jak_si_vybrat_stredni_skolu


Plánované veletrhy škol

7. 11. 2024 Veletrh škol v Krnově
14. 11.2024 Artifex Bruntál
29. 11. 2024 Veletrh škol v Ostravě

Co by měl vědět deváťák o tom, co ho čeká

Následující čtyři uvedené body pro vás budou v tomto školním roce zásadní, proto o nich píši už teď na začátku devítky, abyste věděli, na co se připravit a kdy se té které věci věnovat.  V průběhu deváté třídy bude potřeba:
1)  rozhodnout se, kam po ZŠ budete pokračovat 2)  vyplnit a včas podat přihlášky na své vybrané školy/obory 3)  úspěšně zvládnout přijímací zkoušky, tzn. důkladně se na ně připravit a k tomu bude dobré
4)  absolvovat dny otevřených dveří na školách, kam se hlásíte (nebo o nich uvažujete)
Na to vše máte odteď sedm měsíců – myšleno do přijímaček na klasické SŠ a přibližně čtyři měsíce do podávání přihlášek. Někomu se to možná bude zdát jako hodně času, někomu naopak málo, ale ať tak či tak bude dobré, když si už teď rozmyslíte a naplánujete CO, KDY a JAK, případně S KÝM budete řešit.

Ad 1)  Pokud ještě deváťák neví, tak s rozhodováním nijak neotálejte a pusťte se do toho už nyní, v září. Čas máte až do podání přihlášek, tedy do února, ale čím dřív začněte, tím líp.
Rozhodování o tom, kam ze ZŠ dále pokračovat by mělo mít dvě na sebe navazující fáze – tou první je rozhodnutí „co chci v životě dělat“, tou druhou „jaký obor či školu vybrat a jakou cestu zvolit, aby vás k uskutečnění záměru dovedla co nejsnáze a nejefektivněji“. Pro ty, kdo v těch dvou fázích nevidíte úplně rozdíl tak „co chci v životě dělat“ je taková obecnější a širší představa o tom, jak by měl můj budoucí život vypadat a jaký typ zaměstnání by se pro mne hodil. A až když tuhle představu mám, měl bych si vybírat již zmíněnou cestu (v tomto případě školu a obor). Samozřejmě je možné, že jste první fází prošli, aniž byste o tom věděli a deváťák už jasně ví, v jakém oboru chce v dospělosti pracovat. To je samozřejmě možné a stává se to, často u těch kteří mají nějaký svůj vzor či ideál v nějaké konkrétní osobě, která toto zaměstnání dělá (nezřídka je to někdo z blízké rodiny). Nebo jsou to případy těch dětí, které už od mala mluví o tom, že budou například dětskou lékařkou, houslistkou nebo veterinářem… V každém případě je tento bod rozhodování opravdu zásadní a klíčový, s rodiči i deváťáky ho řeším opakovaně v každém školním roce, a tak jsem se mu věnovala hodně podrobně. Výsledkem jsou dvě z příruček, které jste v rámci balíčku také získali.
Pro pomoc v té první fázi můžete určitě v plném rozsahu využít příručku „Rozhoduji se, co chci v životě dělat“. Doporučuji opravdu začít od první kapitoly, tedy od hledání životního scénáře – obzvlášť v případě, že váš deváťák zatím moc netuší, co vlastně by v životě chtěl. Ve druhé fázi se vám bude velmi hodit příručka „Jak vybrat správný obor a vhodnou střední školu“, kde se z obecnější představy budete moc propracovat ke konkrétním školám, na které si pak budete podávat přihlášky.

Ad 2)   Přihlášky se budou podávat v termínu 1.-20.února 2025 a jejich vyplňování vám zabere maximálně pár desítek minut,  jen počítejte s tím, že k přihlášce na některé obory budete potřebovat i potvrzení od lékaře. Abyste tedy byli v pohodě, doporučuji počítat s cca 2 týdny na celý tento proces. 
Každopádně vyplňování a podávání přihlášek teď v září ani říjnu řešit nemusíte a nebojte, určitě se k němu v „devítce v poho“ včas vrátím.

Ad 3)   Úspěšně zvládnut přijímací zkoušky zároveň znamená dobře se na ně připravit. To je věc, se kterou můžete pomalu začít také už nyní – i když mnohé zdroje uvádí, že stačí vrhnout se na přípravu až od ledna.

Co byste rozhodně měli udělat už teď, je zjistit, jak na tom váš deváťák je. Jak to zjistit? Necháte ho vyplnit si několik cvičných nebo vzorových testů, abyste viděli, jak si poradí s časovým limitem (to bývá zpočátku problém skoro u všech), které úlohy mu jdou v pohodě, a které naopak špatně nebo vůbec, a jaký je jeho celkový bodový výsledek z ČJ a matematiky (bodový výsledek s češtiny bývá obecně u většiny deváťáků vyšší než ten z matematiky). Testy k vyzkoušení najdete například na těchto odkazech: https://prijimacky.cermat.cz/menu/testova-zadani-k-procvicovani https://www.statniprijimacky.cz/ Podle toho, jaké výsledky deváťák má, se pak společně rozhodněte, jakou formu přípravy na přijímačky zvolíte, a také s jakou intenzitou.  Někomu stačí procvičovat testy z internetu nebo koupené cvičebnice, dávat pozor ve škole a aktivně se věnovat domácí přípravě. Někomu vyhovuje věnovat se takové přípravě s někým ve dvojici – ať už s rodičem, sourozencem nebo kamarádem. Můžete zvolit přípravu se studentem, který už je na SŠ a procvičování s vaším deváťákem pro něj bude vítaná brigáda. Nebo přihlásit svého deváťáka do některého z přípravných kurzů na přijímací zkoušky a zajistit mu tak pravidelnou a kontrolovatelnou dávku procvičování a objasňování úloh, které budou u přijímaček.
Pokud zvažujete tuto variantu, tak nezapomeňte, že na jejich služby máte 20% slevu (kód jste obdrželi v potvrzovacím e-mailu po zaplacení rozšířeného balíčku „devítka v poho“)  anebo můžete uplatnit promokód KPDSLEVA2024 na 5% slevu. V obou případech jde o slevu ať už na kurzy prezenční, online nebo kombinované.
Samozřejmě To dáš! není jediná firma, která přípravu na přijímačky poskytuje, takže možností výběru, termínů, cen, dostupnosti atd. je opravdu hodně. Stačí zadat do vyhledávače „příprava na přijímačky na SŠ“ a vyjede vám seznam odkazů na firmy, které tuto službu nabízí. O tom, zda je nebo není potřeba placená příprava na přijímačky si můžete přečíst včlánku Placená příprava na přijímačky – je opravdu potřeba?

Pokud jde o intenzitu domácí přípravy, tak doporučuji zpočátku začít zvolna. Nemá smysl sedět každý den 2 hodiny u testů, úloh a cvičení. Spíš je lepší zvolit menší a kratší dávky, ale s jasnou pravidelností a s nějakým plánem, kdy se čemu budete věnovat. Tento plán můžete (a nejspíš i budete) v průběhu času upravovat, ale základ a hlavně nějaký systém a pravidelnost byste si měli nastavit hned od začátku.


Ad 4)   Dny otevřených dveří na vašich vybraných školách určitě doporučuji navštívit, protože informace z internetu vám mohou o škole říci hodně, ale osobní návštěva a možnost potkat se se zástupci školy živě se prostě nahradit nedá.

Některé školy pořádají dny otevřených dveří už od září, většina ale začíná až v říjnu a probíhají až do února, přičemž nejexponovanějšími měsíci bývají zpravidla říjen a listopad. Rozhodně ale nyní máte dostatek času na to si terminy zjistit a předem se na návštěvy škol připravit. Termíny nejlépe zjistíte na webu konkrétní školy, tam bývají informace nejaktuálnější. Můžete  také zkusit web středníškoly.cz ,kde najdete přehled většiny termínů centrálně na jednom místě  (neobsahuje ale úplně 100% všech škol).
Než  se na  návštěvu školy vydáte, je dobré se předem připravit, a také si udělat seznam otázek, abyste ve škole na nic nezapomněli. Podrobný návod na tuto přípravu předem najdete v brožuře Den otevřených dveří – jak ho využít na maximum, kterou jste v rámci balíčku devítka v “poho” obdrželi.

2021/2022

JAKÉ OBORY JSOU V TÉTO DOBĚ PROGRESIVNÍ?

Databáze povolání

  • chceš se dozvědět, co znaemná konkrétní povolání?
  • zajímá tě potřebné vzdělání, výše platu nebo zdravotní omezení?
  • chceš pracovat v určitém oboru, ale nevíš, jaká povolání do tohoto oboru patří?
  • nevíš, jaké povolání můžeš vykonávat po vystudování tvé školy?
  • KOUKNI SEM A DOZVÍŠ SE VŠE https://www.nsp.cz/vyuziti-pro-studenty

Kdy jít na “učňák”?

Proč a kdy je dobré o této variantě uvažovat a nebo ji zvolit ?1)   Nejsem studijní typ, učení mě nebaví, zato rád něco tvořím, jsem zručný a zkrátka mi víc vyhovuje něco dělat, než se něco učit nebo o něčem přemýšlet.

Tato situace je asi nejběžnější. A pokud opravdu platí, že učení mne fakt nebaví, ale zato rád něco dělám či tvořím, tak podle mne není co řešit. Tedy myslím tím, že v takovém případě je nejlepším řešením vzdělávací obor s výučním listem.

Důležitou otázkou pak samozřejmě je, jaký obor si zvolím – aby mne bavil, aby mi to v něm šlo, byl jsem dost zručný nebo jinak zdatný…

Tipy na různé oblasti oborů a obory samotné můžete hledat zde https://www.infoabsolvent.cz/Povolani/Smery a zde https://www.infoabsolvent.cz/VideoObory/Ucebni

2)   Řemeslo má zlaté dno – a po šikovných řemeslnících bude vždy poptávkaVětšina z nás se v životě setkala se situací, kdy potřebovala „řemeslníka“, ale sehnat ho, bylo safra náročné, protože truhlářů, instalatérů, obkladačů, elektrikářů, ale třeba i kominíků a mnoha dalších je opravdu nedostatek.

A když si uvědomíte, že pokud chceme a potřebujeme šikovného řemeslníka, tak jsme ochotní ho velmi dobře zaplatit, tak je podle mne rčení o zlatě opravdu na místě.

Navíc pokud je řemeslník nejen šikovný, ale také podnikavý, tak mu nic nebrání začít podnikat – tedy být svým vlastním pánem se vším, co k tomu patří. A další možností je  zaměstnat i někoho dalšího a založit si vlastní firmu.

Osobně znám hned několik úspěšných podnikatelů, kteří se “jen” vyučili (někteří dokonce bez maturity), ale jsou šikovní a podnikaví a mají dnes vlastní firmy i s dalšími zaměstnanci. Ano, když začínali, tak pracovali rukama, ale za práci dostali vždy velmi dobře zaplaceno, hned za sebou viděli jasné výsledky toho, co udělali, spokojení klienti je dále doporučovali… a postupem času se z těchhle šikovných a podnikavých řemeslníků stali právě majitelé úspěšných firem a živností.

Co vidím jako velmi důležitý fakt je i to, že po šikovných řemeslnících bude vždy poptávka, takže se nebudou muset obávat, že by neměli nebo nenašli práci.

3)    Pokud jsem vcelku chytrý, ale jsem děsný trémista a bojím se, že zkrátka neuspěju u „těžké“ jednotné přijímací zkoušky z matematiky a češtiny.

Určitě je to dobrá varianta pokud jsem rozený trémista a nervozita mi dělá velké problémy, ať už při zkoušení nebo při testech či písemkách.

Přitom jsem ve své podstatě chytrý, mám dobré, někdy i nadprůměrné výsledky, ale pokud se dostanu do nějaké náročné situace (a tou přijímací zkoušky bezesporu jsou), tak jsem najednou úplně ochromený, nedokážu se soustředit, mám tzv. „okno“, zkrátka ze sebe nedostanu potřebné vědomosti a dovednosti tak, jak bych mohl nebo dokázal v běžné a klidné situaci.

V takovém případě je pro mne tato varianta studia na oboru bez přijímaček skvělým řešením. Na obor a školu se dostanu bez problémů a stejně tak bez problémů studium zvládnu a po jeho ukončení budu moci v klidu pokračovat nástavbovým studiem, kdy za další 2 roky získám maturitu.

4)    Chci mít nějakou smysluplnou „pojistku“ pro případ, že bych u přijímaček na svoji vybranou střední školu neuspěl.

Tohle není úplně typická varianta, přesto ji zde chci zmínit, protože se občas vyskytne. Týká se případů, kdy se hlásím na nějakou hodně prestižní školu, kde je velký rozdíl mezi počtem přihlášených a přijímaných studentů.

Pokud se hlásím na takovou školu, tak je vyšší pravděpodobnost, že skončím pod čarou a budu muset podávat odvolání (což ale udělá velká většina těch, kteří také skončí pod čarou,takže šance na úspěch není moc vysoká). A když se tedy ani na odvolání nedostanu, tak je ve hře právě druhá varianta – druhá škola nebo učební obor.

Pokud chci mít opravdu jistotu, že mi alespoň jedna z variant, uvedených na přihlášce vyjde, tak je studijní obor, kam nemusím dělat přijímací zkoušky, tou dobrou variantou a sázkou na jistotu.

Jak už jsem psala, tahle varianta není úplně typická, ale určitě je jednou z možných. Získáte tím klid a jistotu, že nebudete muset (v případě neúspěchu na první škole) složitě hledat školy, které vypíší druhé kolo přijímaček – loni takhle bylo „v nervu“ celkem dost lidí.

Zároveň platí, že stále během studia máte možnost přestoupit na jinou školu či obor,  nebo zkusit za rok přijímačky znovu (a pak nastoupit do prváku s o rok mladšími studenty), případně po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky ve studiu pokračovat a mít možnost získat tolik žádanou maturitu.

ZÁVĚR

Řemeslo či vyučení jsou dobrou volbou pro všechny, kdo jsou šikovní a zruční, baví je práce rukama, s nástroji či stroji, nebo třeba v přírodě, a je také dobrým řešením pro ty, kdo se neradi učí případně jsou velcí trémisté.

To, že začnu studovat obor zakončený výučním listem rozhodně neznamená, že si zavřu cestu k maturitě nebo dokonce na vysokou – v našem vzdělávacím systému je v současné době poměrně hodně možností, jak na sebe jednotlivé druhy studia navázat a proto lze z oboru bez maturity pokračovat dále k maturitě a po ní klidně i na vysokou, pokud zjistím, že si to tak přeji a chci.

 

 

Příručka Řemeslo má respekt zde:
pruvodce_remeslomarespekt

 

Jak poznat, která škola bude pro vašeho potomka dobrá?

To se dočtete v článku pod následujícím odkazem: https://www.hobbykuk.cz/jak-na-to/vyber-stredni-skoly-jak-poznat-ktera-bude-ta-prava/7227/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu&utm_campaign=kam_po_devitce_newsletter_c_3&utm_term=2021-11-03#dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.lptag&dop_ab_variant=null

Artifex opět nebude 🙁

Tradiční veletrh Artifex letos z důvodu možných rizik v souvislosti s covidem neuskutečníme.
Uskuteční se ale v podobě on-line veletrhu středních škol Moravskoslezského kraje https://veletrh-skol.msk.cz, jsou zde již zveřejněny termíny za jednotlivé okresy, nyní ještě probíhá úprava stránek.
Za okres Bruntál proběhnou 2 veletrhy – 15. listopadu 2021 a 17. ledna 2022.
Střední školy z jednotlivých okresů budou mít  možnost prezentovat na platformě MS-Teams. Organizátorem je Moravskoslezský kraj, Moravskoslezský pakt zaměstnanosti, partnerem akce Úřad práce ČR. Po celou dobu konání bruntálského on-line veletrhu budou návštěvníkům k dispozici také bruntálské poradkyně IPS – Jana Ondrášková a Markéta Grunerová, na které se mohou zájemci obracet s dotazy k výběru povolání, střední školy, oboru studia či sjednání konzultace na úřadě práce.

Žáci i rodiče si opět mohou domluvit konzultaci k volbě povolání. Konzultaci lze domluvit telefonicky na čísle: 950 106 481. Schůzku je možné domluvit na pracovišti v Bruntále (Květná 64) , podle potřeby i v Krnově (Březinova 1a).

 

2020/2021

ARTIFEX LETOS NEBUDE!!!!
Přehlídka středních škol a učebních oborů, kterou pro žáky převážně 9. ročníků pořádá Úřad práce Bruntál, bohužel letos nebude. Důvodem jsou protiepidemiologická opatření v souvislosti s onemocněním Covid-19.
Všichni žáci 9. třídy ale obdrží publikaci Atlas škol, kde získají všechny potřebné informace. Dále pak doporučuji navštívit webové stránky jednotlivých vybraných škol nebo portál https://www.infoabsolvent.cz/

 

 

2019/20

Konzultace ohledně volby povolání

Žáci i rodiče si opět mohou domluvit konzultaci k volbě povolání. Konzultaci lze domluvit telefonicky na číslech: 960 106 418, 770 160 724 nebo 950 106 481. Schůzku je možné domluvit na pracovišti v Bruntále (Květná 64) , podle potřeby i v Krnově (Březinova 1a).

 

Moravskoslezský kraj podproruje řemesla

Pokud se chcete dozvědět více, koukněte sem: http://www.remeslomarespekt.cz/#remeslo_zednik

Nejvíc informací o středních školách a přijímacím řízení najdete na adrese: www.infoabsolvent.cz

Budou vaše děti maturovat z matematiky?

  • povinná maturita z matematiky je minimálně o 10 let odsunuta!!!!

Potřebujete konzultaci s odborníky ohledně výběru školy pro vaše dítě? Přihlášku najdete zde:

PŘÍHLÁŠKA KE KONZULTACI ŽÁKA

Základní informace o přijímacím řízení

Jednotná přijímací zkouška (dále jen JP nebo jednotná zkouška) v přijímacím řízení v oborech vzdělání s maturitní zkouškou je stanovena na základě § 60 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 178/2016 Sb. Podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách budou stanoveny prováděcím předpisem.

Pro uchazeče o studium na střední škole s maturitní zkouškou znamená konání jednotné zkoušky absolvování didaktického testu z předmětů český jazyk a literatura a matematika. Uchazeč má možnost podat přihlášku až na dvě střední školy (nebo až na dva obory vzdělání v rámci jedné školy), přičemž je mu umožněno konat jednotnou zkoušku na každé z těchto škol. Do výsledku přijímacího řízení se bude zohledňovat pouze lepší výsledek z prvního či druhého termínu příslušného testu. Pakliže se žák nebude v prvním či druhém termínu moci dostavit ke konání testů, například z důvodu nemoci, pak bude po omluvě řediteli školy moci konat jednotnou zkoušku v termínu náhradním.

Základní principy jednotné zkoušky

•   Informace pro uchazeče o studium v maturitních oborech ke konání jednotných testů 2017 jsou ke stažení ZDE.

• Jednotná zkouška je povinná pro maturitní obory bez talentové zkoušky, obory nástavbového studia a pro sportovní gymnázia.

• V souladu s § 60 odst. 6 školského zákona č. 561/2004 se jednotná zkouška netýká oborů přijímacího řízení do zkráceného studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou.

• Uchazeč o studium v maturitním oboru může podat přihlášku ke studiu až na dvě střední školy nebo na dva maturitní obory v rámci jedné střední školy. (Formuláře tiskopisů přihlášek jsou ke stažení na www.msmt.cz nebo zde).

• V 1. kole přijímacího řízení má každý uchazeč právo konat jednotnou zkoušku dvakrát (na každé přihlášené škole nebo oboru jednou), přičemž se pro rozhodnutí o přijetí využije lepší výsledek z jednotných testů.
Poznámka: Uchazeč bude konat jednotnou zkoušku v prvním kole přijímacího řízení na jedné škole 2x jen v případě, že by na téže škole uplatnil obě přihlášky do různých oborů vzdělání (případně odborných zaměření podle školního vzdělávacího programu), kde se jednotná zkouška koná (§ 60 odst. 5 školského zákona).

• Uchazeč skládá jednotnou zkoušku formou didaktického testu z předmětu český jazyk a literatura (specifikace zde) a předmětu matematika a její aplikace (specifikace zde).
o Varianty testů jsou různé pro čtyřleté obory vzdělání (včetně oborů nástavbového studia), pro šestiletá gymnázia a pro osmiletá gymnázia. Maximální možný počet dosažených bodů v didaktických testech z matematiky i českého jazyka a literatury je 50 bodů. Minimální hranice úspěšnosti není centrálně stanovena, školy si kritéria pro přijetí stanovují samy do 31. ledna 2017.

Pro představu o formální podobě didaktických testů a typech úloh se podívejte na testy z pokusných ověřování organizace přijímacího řízení 2015 a 2016 a ilustrační testy pro rok 2017, které naleznete v záložce
Testová zadání k procvičení.

• Termíny konání jednotné zkoušky jsou stanoveny odlišně pro konání zkoušky do víceletých gymnázií a pro konání zkoušky do čtyřletých oborů vzdělávání.

• V případě, že se uchazeč v prvním kole nebude moci dostavit (například z důvodu nemoci) k prvnímu či druhému termínu jednotné zkoušky a řádně se omluví řediteli školy, na které měl zkoušku konat, koná jednotnou zkoušku v náhradním termínu.

• Výsledek jednotné zkoušky má minimálně 60 % podíl na celkovém hodnocení uchazeče při přijímacím řízení.
o Gymnázia se sportovní přípravou musí stanovit podíl jednotné zkoušky na celkovém hodnocení uchazeče na minimálně 40 %.
o Střední škola může vedle jednotné zkoušky vypsat vlastní přijímací zkoušku.

Úspěšná příprava na přijímací zkoušky nebo pohovory
1. Přijímací zkoušky
Žáci by si nejdříve měli dobře zjistit, co která škola při přijímacích textech po uchazečích požaduje. O tom se nejvíce dozvědí na dnech otevřených dveří, na internetových stránkách. Na nich dokonce naleznou i ukázky přijímacích textů z minulých let. Střední školy obvykle přihlížejí ke známkám na vysvědčení a dávají jim jistou váhu, např.:
*škola koná přijímací zkoušky, uchazeč je však přijat bez přijímacích zkoušek, protože jeho průměrný prospěch na ZŠ je nižší než stanovil ředitel příslušné školy
*škola nekoná přijímací zkoušky a jednoduše seřadí žáky podle průměrného prospěchu na ZŠ
*škola koná přijímací zkoušky a stanoví, že výsledky přijímacích zkoušek představují určitý počet bodů a zbývající počet bodů je dáno prospěchem na základní škole (čím lepší prospěch, tím více bodů)
*škola koná přijímací zkoušky a přihlíží výhradně k jejich výsledkům (ty školy, u nichž je velký převis poptávky po studiu)
Na školách žáci vykonávají většinou písemnou přijímací zkoušku z matematiky a českého jazyka, někdy z jazyka cizího a všeobecného přehledu. Každá škola vydává své informační materiály, kde jsou uvedeny veškeré informace o přijímacích zkouškách a předmětech, ze kterých se konají. Jisté je, že na nějakou školu se nakonec dostane každý. Jenže každé sedmé dítě zažije v patnácti letech zklamání: nedostane se na střední školu, kterou si zvolilo. Rodiče by si měli uvědomit, že nejdůležitější je zdravé a spokojené dítě. A nevydařené přijímací zkoušky? Vždyť příští rok to mladý člověk může zkusit ještě jednou.
2. Těsně před zkouškou
*Ověřte si ještě jednou čas a místo konání zkoušky, jak se tam dostanete a co vše máte s sebou mít.
*Je dobré jít brzy spát, ráno dobře posnídat a nezapomenout třeba na oblíbený talisman.
*Nezapomeň doma pozvánku ke zkoušce, psací potřeby i náhradní.
*Vezmi si oblečení, ve kterém se cítíš pohodlně, přezutí, svačinu a určitě něco k pití.
3. Při vlastní zkoušce
Není obvykle dovoleno:
*mluvit s ostatními účastníky zkoušek, pokud již tato probíhá
*jakýmkoli způsobem rušit ostatní
*užívat sluchátka a mobil
4. Taktika a strategie při přijímacích zkouškách
*nejdříve si celý test projděte a začněte z nejjednoduššími úlohami, teprve pak se vrať k složitějším
*pokud víte, že nějakou část umíte hůře než ostatní, tak s ní nezačínejte (znervózníš, ztrácíš cenné minuty)
*nezačínej ani z částí, kterou pokládáš za nejtěžší
*otázku, se kterou si nevíš rady přeskoč a v klidu řeš další úlohy
*pozor na otázky, ve kterých je negace (např. Který autor nepsal pro děti?).
*pokud ti zbývá čas a za špatné odpovědi se neodečítají body, pokus se odpovědi, které neznáš alespoň tipnout
*rozhodně neodevzdávej text před časovým limitem- raději jej několikrát pročítej a kontroluj
5. Talentové zkoušky
Talentové zkoušky na umělecké obory (zpěv, tanec, hudba, hudebně dramatické umění, uměleckořemeslná výroba) organizují školy v druhé polovině ledna, přihlášku je tedy nutno odevzdat své kmenové škole dříve- do poloviny listopadu. Svoji úspěšnost se dozvědí do 7 dnů ode dne konání talentových zkoušek. Pokud neuspějí, mohou si podat přihlášku na jiný, neumělecký obor, do konce února.
6. Zdravotně postižení
Uchazeči o studium se smyslovým (zrakovým, sluchovým) nebo tělesným postižením(porucha hybnosti) se mohou hlásit do speciálních škol i do běžných škol, které integrují handicapované žáky se zdravými. Je však třeba se na podmínky přijímacích zkoušek ptát přímo na dané škole, záleží na typu a míře postižení. Pokud škola takové žáky ke studiu přijímá, je povinna vytvořit pro ně odpovídající podmínky u přijímacích zkoušek.
7. z čeho se na přijímací zkoušky připravit
*pravidelná školní příprava- doučování pro studenty, cvičení z JČ a z MA organizované školou
*Učebnice, sbírky příkladů a sešity- domácí příprava *testy *internetové kurzy
*CD (encyklopedie s přehledy literatury, historie, matematiky…)
*kurzy pořádané školami a různými institucemi
*domácí doučování placeným odborníkem

Literatura k přijímačkám

ČESKÝ JAZYK
Titul, Autor, nakladatelstv,í Hodnoceníodborníků, Hodnocení
rodičů
Chci se dostat na gymnázium, Zuzana Lacinová, Amos, **** ***
Chci se dostat na střední školu, Hana Palasová, Barrister/Principal, ** **
Přijímací zkoušky z českého jazyka, Olga Příborská,Filip Novák, Blug, * **
Testy z českého jazyka 2004, Didaktis, *** ***
Originální zadání přijímacích zkoušek pro 9. ročník ZŠ, Educo, * **
Přijímací zkoušky z českého jazyka Marie Hanzlová a kol., Fortuna, *** *
Testy z českého pravopisu na SŠ, Marie Krejčová, Fortuna, **** ***
Příprava k přijímacím zkouškám na SŠ, Jana Eislerová, Fragment, **** *****
Nebojte se češtiny! Pavel Dolejší, Jas, * ****
Čekají vás přijímací zkoušky na SŠ?, Marie Krejčová, Jinan, *** ****
Přijímací zkoušky- český jazyk, Pavlína Ptáčková, Linx, ** *
Opravy textů, Pražská ped. -psych. poradna, ***** ***
5 až 9-Soubor přijímacích zkoušek z JČ, Jana Vaculíková a kol., Sobotáles, *** ***
Přijímací zkoušky na SŠ SPN, ***** **
Řešené testy nejlepších gymnázií ČR(Jč+Ma), Pierot, *** ***
Zvládneš přijímací zkoušky z českého jazyka?, Trizonia, *** ***
***** je nejlepší
MATEMATIKA
Chci se dostat na střední školu, Jiří Herman a kol., Barrister/Principal, **** *****
Náměty k přijímacím zkouškám z matematiky, Jana Mulerová, Blug, *** ****
Testy z matematiky 2004, Didaktis, *** ****
Originální zadání přijímacích zkoušek na SŠ, Educo, ** **
Přijímací zkoušky z matematiky na SŠ, Ivan Bušek a kol., Fortuna, ** ****
Sbírka úloh-matematika, Martin Dytrych, Fortuna, *** *
Příprava k přijímacím zkouškám, Jaroslav Eisler Fragment, ***** *****
Přijímací zkoušky-matematika, Jaromír Novotný, Linx, * ***
Přijímací zkoušky z matematiky, Nová škola, ** **
Matematika zábavně a hravě, Petr Gola Radek Veselý, ** **
Sportovní matematika, Petr Gola Radek Veselý, ** ****
Matematika krok za krokem, Petr Husar, Prometheus, ***** ****
Přijímací zkoušky z matematiky, Jaroslav Zhouf, Prometheus, *** **
5 až 9-Sbírka úloh z matematik,y Jaroslav Krčmář, Sobotáles, * ***
Sbírka úloh z matematiky k př. Zkouškám na gymnázia, Kolektiv autorů, SPN, ** ****
Přijímací zkoušky na SŠ, Zdeněk Půlpán, SPN, ** *
Sbírka úloh z mat., František Běloun, Prometheus, **** ****
***** je nejlepší