ŠKOLNÍ ROK 2025/2026
Třídní učitelka: Karin Chvístková
Kontakt: chvistkova@zsjindrichov.cz
Telefon: 725 360 428
Asistentka pedagoga: Magdaléna Bravencová
Kontakt: bravencova@zsjindrichov.cz

Tablety ve výuce slabik v 1. třídě
V naší první třídě jsme dnes procvičovali slabiky trochu jinak – pomocí tabletů. Děti pracovaly ve vzdělávacích aplikacích, kde upevňovaly všechny základní slabiky a zároveň rozvíjely svou digitální gramotnost.
Aktivita je velmi bavila. Pracovaly soustředěně, střídaly samostatnou práci i spolupráci ve dvojicích a s chutí plnily jeden úkol za druhým. Hodina byla tak poutavá, že jsme si ani nevšimli zvonění.
Moderní technologie nám přinesly spoustu radosti i motivace a těšíme se na další podobné učení. (Chvístková, 4.12.2025)




Čtrnáctý týden 1. 12. 2025 – 5. 12. 2025
ČEŠ – upevňování otevřených slabik po M-L-P-S, psaní malé psací i – u a prvních slabik
M – vyvození číslice a čísla 0, sčítání do 5 s 0
PRV – Mikuláš
Novinka ve výuce matematiky: hra Horolezec
Do hodin matematiky jsme nově zařadili motivační hru Horolezec. Děti začínají dole ve vesnici pod horou, symbolicky u své lavice. Každý správně vypočítaný příklad je posune o krok výš na cestě k vrcholu. Cílem je vystoupat až na horu a poté se bezpečně vrátit zpět do vesnice, což dětem umožní procvičit si učivo zábavnou formou. Hra podporuje radost z matematiky, soustředění a zdravé soutěžení. Děti ji přijaly s nadšením a už se těší na další „výstupy“. (Chvístková 28.11.2025)




Třináctý týden 24. 11. 2025 – 28. 11. 2025
ČEŠ – vyvození PA PE PI PO PU, psaní psacího e, l, m, uvolňovací cviky, čtení s porozuměním
M – psaní číslice 5, rozklad čísel, sčítání a odčítání do 5
PRV – poznávání lesní a domácí zvěře
„Marco Polo!“ – Největší hit tělocviku pod vedením Lukáše Poláčka
Hodiny tělesné výchovy byla pro naše žáky nezapomenutelným zážitkem. Pod vedením trenéra Lukáše Poláčka jsme si užili aktivní a zábavné hodiny tělesné výchovy, zaměřené na rozvoj tenisových dovedností, a děti byly po celou dobu v pohybu. Trenér připravil propracovaný program plný her a cvičení, díky nimž si děti zlepšovaly koordinaci, rychlost reakce, přesnost i práci s míčkem. Nikdo neseděl, nikdo se nenudil — celá hodina uběhla v přátelské a motivující atmosféře. A co mělo největší úspěch?
Svolávání dětí „Marco Polo!“, které se stalo opravdovým hitem celé lekce. Děti reagovaly s nadšením, spolupracovaly a s chutí se zapojovaly do všech aktivit. Velmi nás potěšilo i to, jak byly děti k sobě ohleduplné, kamarádské a podporovaly se při jednotlivých úkolech. Hodina tak byla nejen sportovní, ale také sociálně rozvojová. Děkujeme Lukáši Poláčkovi za krásnou, aktivní a profesionálně vedenou hodinu.
Už teď se těšíme na další trenéry, kteří k nám zavítají — jsme zvědaví, co nového si pro nás připraví a jaké další tenisové dovednosti si s nimi vyzkoušíme. (Chvístková 20.11.2025)







Dvanáctý týden 18. 11. 2025 – 21. 11. 2025
ČEŠ – upevňovaní slabik LA LE LI LO LU, vyvození slabik SA SE SI SO SU, uvolňovací cviky, šikmé čáry
M – sčítání, odčítání a porovnávání do 5, psaní číslice 4
PRV – příchod zimy
Hurá na slabiky! Zábavná cesta ke čtení
Minulý týden jsme se ve třídě opět posunuli a s nadšením se vrhli na osvojování slabik. Děti si je procvičovaly přiřazováním psané formy k obrázkům a slovům a zároveň je slyšely díky mluvícím tlačítkům.
Tento způsob učení spojuje sluchovou a vizuální paměť a děti se při něm nejen učí, ale i baví. Každý správný tip byl odměněn radostí a motivací pokračovat dál.
Takto hravě jsme si posunuli čtenářské dovednosti o krok dál. (Chvístková, 13.11.2025)








Jedenáctý týden 10.11.2025-14.11.2025
ČEŠ – vyvození slabik LA LE LI LO LU, uvolňovací a grafomotorické cviky
M – upevňování sčítání a odčítání do 5, počet a číslice 5
PRV – dny v týdnu
Grafomotorika s hudbou aneb „Bobr na smetaně“
V první třídě jsme si zpestřili procvičování grafomotoriky trochu jinak – s hudbou. Při poslechu skladeb Bedřicha Smetany jsme nechali ruku volně klouzat po papíře a „tančit“ podle rytmu. Nejprve děti kreslily v lavicích a s každou částí hudby měnily místo, aby zkusily jiný pohled i prostor. Nakonec jsme tvořili na velký společný papír, kde se čáry a barvy propojily v krásnou hudební kresbu.
Hudba děti úplně pohltila – vnímaly tempo, náladu i změny rytmu. Největší pozornost si ale získalo samotné jméno skladatele. Děti si ho s nadšením opakovaly, až z něj nakonec vznikla veselá přezdívka „Bobr na smetaně“. (Chvístková, 7.11.20025)





Naše první SMYSLOHRANÍ
Ve čtvrtek 6. listopadu jsme našim prvňáčkům vytvořili prostor pro oživení výuky písmenek a abecedy formou smylového hraní.
Děti mohly „nasát“ učivo pomocí různorodých materiálů a pomůcek.
Nejprve jsme si připomněli, jaké smyslové analyzátory má lidské tělo a s tím děti dokázaly pojmenovat také všechny smysly. Práci jsme si zpestřili také o básničku spojenou s abecedou a písničku, která rozvíjí jemnou motoriku. To bylo také cílem projektové výuky, abychom děti podpořili v procvičení a rozvoji jemné motoriky, která je pro děti v tomto období naprosto zásadní a jde ruku v ruce se správným rozvojem řeči.
Prvňáčci skvěle spolupracovali, chovali se k sobě přátelsky, pokud potřebovali vyměnit stanoviště a vyzkoušet si novou aktivitu a po celou dobu nás provázel a příjemná atmosféra.
Po ukončení jsme se s dětmi shodli na tom, že by bylo skvělé si smyslohraní zopakovat, a to je také cílem, abychom dětem nabídli nejen klasickou frontální výuku, ale také výuku prožitkem.
Takže se budeme těšit na příští možnost.
Děkuji za krásnou spolupráci prvňáčci – p. uč. Michael Chromík.











Desátý týden 3.11.2025 – 7.11.2025
ČEŠ – opakování hlásek a písmen M L P S A E I O U, vyvození slabik MA ME MI MO MU, opakování dolní a horní kličky a dolního a horního zátrhu, čtení s porozuměním
M – opakování sčítání a porovnávání do 5, vyvození odčítání
PRV – opakování podzim
Devátý týden 27.10.2025 – 31.10.2025 = PODZIMNÍ PRÁZDNINY
Kouzelnické dny ve škole
Tento týden jsme ve škole prožili netradičně – formou učení hrou a tvořivých aktivit. Ve středu jsme měli tvořivý den, během kterého jsme si vyzdobili naši třídu do strašidelného kabátku. Vyráběli jsme duchy, netopýry, dýně i pavučiny a proměnili tak naši učebnu v opravdové strašidelné doupě. Všichni jsme pracovali s nadšením a měli jsme radost z toho, jak krásně a originálně se nám třída podařila vyzdobit.
Následující den, ve čtvrtek, jsme se proměnili v malé kouzelníky a vědce. Měli jsme den pokusů, během kterého si každý z nás vyrobil vlastní kouzelnickou hůlku. Poté jsme si společně povídali o Halloweenu a Dušičkách. Zjistili jsme, že přestože se tyto svátky mohou zdát podobné, mají úplně jiný význam – Halloween je spojený hlavně se zábavou, převleky a kouzly, zatímco Dušičky jsou dnem vzpomínek a klidu.
V pátek nás čekalo završení celého týdne – strašidelná hostina. Společně jsme si připravili linecká strašidelná kolečka, párečky v těstíčku a zkusili jsme upéct i pusinky, i když ty se nám úplně nepovedly, protože, jak jsme zjistili, jsou náročné i pro zkušené kuchaře. Ale jak se říká – i pokus se cení! K jídlu jsme měli také pavučinky a krvavé pití. Celou hostinu jsme si nakonec vychutnali u strašidelné pohádky, která nás příjemně naladila a uzavřela celý náš kouzelný týden.
Byl to týden plný smíchu, tvoření, nových zážitků i spolupráce. Ukázali jsme si, že učení může být zábavné a že i při hrách a tvoření se dá naučit spousta nového. (24.10.2025)
















Osmý týden 20.10.2025 – 24.10.2025
ČEŠ – upevňování hlásek a písmen M, L, P, S, A, E, I, O, U, dolní zátrh, dolní klička, dějová linka pohádky, projektová výuka
M – sčítání do 4, psaní číslice 1-2, projektová výuka
PRV – živočichové v lese, hry na podzim
Skupinová práce v českém jazyce a matematice
V českém jazyce jsme si vyzkoušeli čtení „jako had“ – každý žák četl jedno písmenko a společně jsme tak poskládali celý text. Děti se musely soustředit, pozorně naslouchat a zároveň je to moc bavilo. V matematice si naopak zahrály na „paní a pány učitele“. Ve skupinkách opravovaly příklady, přičemž si pomáhaly barevnými kostičkami, které skládaly a sčítaly. Díky tomu mohly snadno ověřit správnost výsledků. Skupinová práce děti motivovala, naučila je spolupracovat a přinesla jim radost z učení. (16.10.2025)




SEDMÝ TÝDEN 13.10.2025 – 17.10.2025
ČEŠ – hláska a písmeno U, E, I, nácvik horního a dolního zátrhu
M – číslo a číslice 4
PRV – jehličnaté a listnaté lesy
ŠESTÝ TÝDEN 6.10.2025 – 10.10.2025
ČEŠ – hláska a písmeno A a O, šikmé čáry shora dolů, nácvik horní kličky
M – početní operace (sčítání) v oboru přirozených čísel
PRV – ovoce na podzim, ovoce a zelenina
Svatý Václav – patron české země
V hodině jsme si s prvňáčky povídali o významné osobnosti našich dějin – svatém Václavovi, patronovi české země. Děti se dozvěděly, kdo svatý Václav byl, proč si ho dodnes připomínáme a jaké hodnoty – jako pomoc druhým, laskavost a odvaha – byly pro něj důležité. Abychom si výuku zpestřili a lépe porozuměli jeho příběhu, podívali jsme se také na krátký video „Český lev – příběh o svatém Václavovi“, který dětem poutavou formou přiblížil jeho život. Na závěr jsme si svatého Václava vymalovali, a tak nám nyní jeho obrázky krásně zdobí třídu. (29.09.2025)





Práce s plastelínou pro rozvoj jemné motoriky
V první třídě jsme se pustili do oblíbené činnosti – práce s plastelínou. Cílem bylo nejen procvičit jemnou motoriku prstů, ale také propojit ji s naší výukou čtení a psaní. Nejprve jsme společně modelovali písmenka, která už známe, a trénovali tak jejich tvary. Někteří žáci se pustili do náročnějšího úkolu a z plastelíny vytvořili i svá vlastní jména. Po pilné práci následovala zasloužená chvilka volného tvoření, během níž se děti mohly naplno rozběhnout svou fantazií a vymodelovat cokoli, co je napadlo – od zvířátek až po různé drobné předměty. (29.09.2025)







PÁTÝ TÝDEN 29.09.2025 – 3.10.2025
ČESKÝ JAZYK – vyvození tiskacího písmene a hlásky P, hláska na začátku – uprostřed – na konci slova, poznání dvojic tiskacích písmen malé a velké, psaní rovných a šikmých čar (dlouhých, krátkých, šikmých)
MATEMATIKA – větší, menší, rovná se, číslo a číslice 3
PRVOUKA – podzim, zelenina na podzim
Opakování písmene M formou center aktivit
Minulý týden jsme se seznámili s novým písmenem M, dnes jsme si jeho podobu jen zopakovali formou center aktivit. Děti si mohly psát písmeno do mouky, stavět ho z lega a stavebnice, jezdit po cestě ve tvaru písmene, psát vodou či fixem a tvořit písmeno z provázků. Každé centrum nabízelo jiný způsob, jak si písmeno připomenout, a děti tak mohly zapojit fantazii, pohyb i tvořivost. (22.09.2025)








ČTVRTÝ TÝDEN 22.09.2025 – 26.09.2025
ČEŠ – vyvození písmene a hlásky L a S, hláska na začátku – uprostřed – na konci slova, uvolňovací cviky, nácvik horního a dolního oblouku s posunem ruky
M – upevnění číslice a čísla 1, 2, větší, menší, rovná se, posloupnost, geometrické tvary
PRV – dopravní značky, opakování škola – doprava
Čteme s očíčky na prstech
V naší třídě jsme si dnes čtení zpestřili netradiční pomůckou – na prsty jsme si připevnili očička, která nám pomohla lépe sledovat text a držet se na stejném řádku. Díky tomu se děti dokázaly více soustředit, postupovaly společně a čtení se pro ně stalo ještě zábavnější. Děti si nejdříve vyzkoušely čtení obrázků, kde si očíčka vedla prstem po řádku. (16.09.2025)


Dramatizace pohádky „O veliké řepě“ trochu jinak
V naší třídě jsme si dnes vyzkoušeli dramatizaci známé pohádky O veliké řepě. Tentokrát jsme se ale rozhodli udělat malou změnu. Veliká řepa byla poněkud netradiční – zahrála jsem si ji já, paní učitelka – a místo dědečka, babičky, vnučky a zvířátek se do tahání pustily přímo děti. Každý si vyzkoušel, jaké to je, když se do společného úkolu musí zapojit všichni, protože jen tak se podaří velikou řepu vytáhnout. Byla to nejen velká legrace, ale také krásná ukázka toho, jak je spolupráce a týmová práce důležitá. Děti si hru moc užily a už teď se těšíme na další dramatizaci, která nám přinese zábavu i poučení. (15.09.2025)



TŘETÍ ŠKOLNÍ TÝDEN 15.09.2025 – 19.09.2025
ČEŠ – hláska na začátku slova, vyvození hlásky a písmene M, uvolňovací cviky
M – geometrické tvary, první, poslední, hned před, hned za, vyvození a poznávání čísla 1, psaní číslice 1
PRV – třída, pozor, semafor
Strašidla, dech a hudební podzim
V naší třídě jsme si tento týden vyzkoušeli netradiční výtvarnou techniku – foukaná strašidla. Děti při tvorbě nejen zapojily svou představivost a fantazii, ale zároveň si procvičily i kapacitu plic. Výsledkem jsou originální strašidelné postavičky, které ozdobily naši třídu a přinesly spoustu radosti i smíchu. V hudební výchově jsme se přenesli do světa klasické hudby. Poslechli jsme si „Podzim“ z cyklu Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho. Abychom hudbu vnímali opravdu naplno, hledali jsme v ní zvuky a nálady podzimu zábavnou a hravou formou. Děti dokázaly v hudbě rozpoznat bouřku, vítr, tanec i klidné chvíle. Byl to den plný tvořivosti, fantazie a objevování hudebních i výtvarných zážitků. (12.09.2025)







První hodina pracovních činností
Máme za sebou první hodinu pracovních činností, kterou jsme věnovali cvičení jemné motoriky. Děti pracovaly s lepidlem a netradičními kuchyňskými potřebami – využili jsme čaj, rýži, mouku, strouhanku, čočku a další suroviny. Výsledkem byly krásné a originální obrázky, na kterých si děti vyzkoušely nejen tvořivost, ale i trpělivost a pečlivost. Práce je velmi bavila a už teď se těší na další hodiny plné tvoření. (11.09.2025)




Grafomotorická cvičení v naší třídě
Začali s grafomotorickými cviky, které pomáhají dětem procvičit ramenní kloub, loket i zápěstí. Aby to nebyla jen obyčejná rozcvička, pojali jsme cvičení hravou formou. Naše kočička dostala spoustu krásných klubíček na hraní a drakovi jsme dokreslili barevné ocásky. Pracovali jsme ve skupinách, a tak si děti kromě procvičení ruky vyzkoušely také spolupráci, vzájemnou pomoc a utužily své vztahy. Celé dopoledne se neslo v duchu radosti, fantazie a společného tvoření. (11.09.2025)





Učení hrou – psaní do mouky
Tentokrát jsme si ve třídě užili opravdu hravé učení. Děti měly možnost psát písmena a slova do mouky, což bylo nejen zábavné, ale také skvělé pro rozvoj jemné motoriky a nácvik psaní.
Každé dítě si mohlo vyzkoušet psaní vlastního jména a hraní si s tvary písmen, a přitom si udržovalo pozornost a soustředění. Aktivita byla kombinací učení a hry, díky čemuž děti psaní opravdu bavilo.
Takovéto netradiční způsoby učení nám pomáhají procvičovat nové dovednosti hravou formou a děti si odnášejí nejen znalosti, ale i radost ze školy. (08.09.2025)







DRUHÝ ŠKOLNÍ TÝDEN 08.09.2025 – 12.09.2025
ČEŠ – uvolňovací cviky (ramenního kloubu, zápěstí a ruky), správné sezení a držení ruky u psaní, domaluj obrázek podle řady, hledání stejných tvarů, rozpoznání dlouhé a krátké slabiky – vytleskávání
M – orientace na obrázku (vlevo, vpravo, nahoře, dole, vepředu, vzadu, poslední, první, hned před, hned za, počítej a spoj, poznávání řady a sloupce, geometrické tvary
PRV – poprvé ve škole, naše škola
První týden ve škole plný objevů a her
První týden nového školního roku jsme ve třídě prožili velmi aktivně. Společně jsme vytvořili třídní pravidla a zahráli si hru Pavučina, která nám pomohla je lépe zapamatovat.
Prozkoumali jsme školu – navštívili knihovnu, jídelnu, tělocvičnu a také ředitelnu, kde nás paní ředitelka srdečně přivítala. Děti si dokonce mohly na chvíli sednout za její stůl a zahrát si na paní ředitelku a pana ředitele.
Nechybělo ani psaní na tabuli, které děti moc bavilo. První týden nám ukázal, že učení může být zábava a těšíme se na další společné dny! (02.09.2025)












PRVNÍ ŠKOLNÍ TÝDEN
Během prvního školního týdne se žáci zapojí do seznamovacích her a společně vytvoří třídní pravidla, aby se ve třídě cítili příjemně. Čeká nás také pasování žáků devátého ročníku a prohlídka celé školy včetně školní jídelny. Připomínám, že po celý první týden končí výuka po třetí vyučovací hodině, tedy v 10:20. Následně si děti přebírá paní vychovatelka, žáci odcházejí do školní družiny a poté na oběd.
VÍTÁM VÁS NA STRÁNKÁCH 1. ROČNÍKU
Informace k prvním dnům nového školního roku:
Slavnostní zahájení školního roku 2025/2026 se uskuteční dne 1. 9. 2025 v 9:00 ve společenském sále penzionu Eden. Po ukončení slavnostního zahájení se žáci 1. ročníku spolu s rodiči přesunou do velké budovy školy, kde si mohou prohlédnout třídu a proběhne první informační schůzka s třídní učitelkou. Na dobu konání třídní schůzky si děti převezme paní vychovatelka, která děti vezme do školní družiny na malou budovu školy. Dne 1. 9. 2025 přijdou žáci bez aktovek, ty si vezmou až následující den. Od 2. 9. 2025 je příchod do školy vždy nejpozději v 7:30 hod., kdy se šatny uzamykají. Prvních 14 dní mohou rodiče prvňáčků doprovázet žáky do šatny. Od 2. 9. – 5. 9. končí vyučování po 3. vyučovací hodině, tedy v 10:20. Komunikace mezi rodiči a školou probíhá přes Bakaláře a prostřednictvím notýsku. Přístupové údaje v Bakaláři dostanou rodiče na první informativní schůzce.
Pomůcky do 1. třídy
- psací potřeby: zatím stačí pouze tužky č.2 – 2x, č.3 – 2x (je možné koupit dopředu pero, které budou děti potřebovat později. Doporučuji Pilot, Tornádo.
- Pastelky
- Voskovky
- Fixy
- Sadu barevných papírů
- Anilinové barvy
- Sada štětců (ploché i kulaté)
- Nůžky
- Černá tuž
- Plastelína
- Lepidlo
- Suché pastely
- Strouhátko
- Guma
- Obaly na sešity a učebnice (kupujte, až po obdržení konkrétních učebnic a sešitů)
- Cvičební úbor (tepláková souprava, tričko s krátkým rukávem, sportovní obuv s bílou podrážkou. Všechny věci by měly být podepsané v pytlíku.)
- Ručník
- Balík kapesníku
- Papírové utěrky
Ostatní pomůcky:
- napisovací folie – mála a velká
- složka na písmena
- složka na číslice
- papírové hodiny
- přezůvky
- pytlík na přezůvky
Moc se na Vás na všechny těším.
Karin Chvístková