Základní škola a Mateřská škola Jindřichov, okres Bruntál

KAPUCE OD MIKINY V OSMIČCE I DEVÍTCE, část 2

Úterý 21. října se událo mnoho zajímavého, mimo jiné jsme si připomínali mezinárodní den původních odrůd jablek. A další důležitou událost představovaly pro naše osmáky a deváťáky první dvě výukové hodiny, které se již podruhé proměnily ve chvíle ve společnosti knihy. Plynule jsme navázali na první část projektové výuky věnované knize s nezvyklým názvem Kapuce od mikiny. Jedná se o soubor 15 povídek, z nichž dvě se staly předmětem naší čtenářské projektovky. Tou první vyvolenou byla již minule zmíněná povídka No more drama, nyní jsme se zaobírali tvorbou spisovatelky Petry Soukupové. Střed našeho zájmu zaujala povídka s poetickým názvem Tanečnice.

I když nás v životě potkávají různé těžkosti, je důležité mít své sny a nevzdávat se jich. Sny nám totiž dodávají chuť, sílou a energii do života.

Výše zmíněné myšlenky představují nosné motto povídky a rovněž slovo SEN se stalo pro žáky výzvou. Na úvod společné práce se žáci měli pod vedením paní Mgr. Petry Charmite ponořit do svých skrytých myšlenek a tužeb.

Co znamená pro nás slovo „sen“? Spánek, odpočinek, obavu, strach, fantazii, noční můru… Brainstorming byl skutečně tvůrčí úvodní činností, která všechny přítomné vtáhla do tématu.

Také pro druhou aktivitu byl potřeba papír, tužka a nyní i pozitivní naladění se. Po čem toužím? O čem sním? Rozdělme si stránku na dvě části. Vlevo napišme, co potřebujeme ke splnění svého snu, napravo pak to, co mi v onom splnění brání. Následně se pokusme podle sepsaných indicií poodhalit skryté sny svých spolužáků. Známe se dobře?

Povídka Tanečnice je vyprávěna z pohledu náctileté dívky, jejíž rodina se zadlužila a ocitla se v hmotné nouzi. Hrdinka se situaci přizpůsobila, ale na některé věci si stále zvyknout nemůže a trápí ji. Překonávat těžkou situaci jí pomáhají právě její sny.

„Per aspera ad astra.“ Přes překážky ke hvězdám.

Překonávání těžkých situací, čestnost a vytrvalost… Společně, ale i individuálně jsme si povídku přečetli, diskutovali, učili se vyjadřovat své myšlenky, souhlasili jsme, ale i oponovali, učili se formulovat své názory. „Proč?“ si to či ono myslím, má můj spolužák podobný pohled na problematiku, nebo ne? Co naše názory formuje, jaké máme životní zkušenosti, jak bychom se sami zachovali, kdybychom byli v kůži hrdinky. Jednala Dagmar správně a co si pod správných chováním vůbec představujeme?

Závěr projektové výuky se nesl v tvůrčím duchu. Úkolem žáků bylo pokusit se napsat hlavní hrdince Dádě krátký dopis. Co jí vzkazují, kam se má v životě dál ubírat… Má smysl jít za svým snem?

To ať už posoudí každý sám. Sny se plní.

Ještě jednou patří velké díky paní lektorce, která za námi vážila cestu až z Ostravy a doufáme, že i v budoucnu se naskytne další příležitost ke spolupráci.

23. 10. 2025, Mgr. BcA. Kateřina Lozertová