ZŠ a MŠ Jindřichov, okres Bruntál

Jak na přijímačky – několik rad a strategií

Přihlášky už mají všichni deváťáci odeslané, v pondělí dostanou zápisové lístky a pak už nastane období očekávání přijímacích zkoušek a výsledků přijímacího řízení.
Ti, co se hlásí na učňovské obory, musí sledovat webové stránky jednotlivých škol, kde bude uveřejněn soupis přijatých žáků pod speciálními kódy. Tamtéž určitě naleznete informace o odesílání zápisových lístků.

Ti, které čekají přijímačky, by se měli určitě podívat, zda na jejich škole vůbec proběhnou, protože v letošním školním roce je školám umožněno jednotnou zkoušku zrušit nebo konat jen školní přijímací zkoušku. Letos je také navýšen časový limit pro jednotné přijímací zkoušky:  je to 70 min na češtinu a 85 min na matematiku.

Níže najdete několik rad a strategií, jak se na zkoušky připravit a jak u nich uspět. (převzato od Pavly Lopatkové – Newsleter č.11 – Kam po devítce).

Pokud jsem si už vyzkoušel přijímačkové testy z minulých let a neměl jsem s časovým limitem žádný problém, můžu v klidu postupovat od první úlohy po poslední.

Pokud se mi stává, že test nestíhám v časovém limitu vyplnit celý, zkusím jej hned na začátku prolistovat a vypsat si čísla úkolů, které jsou mi nejpříjemnější. Během několika minut tak získám přehled o úlohách, kde nejsnáze získám body. Tyto úlohy budu řešit jako první.

Dále se věnuji úlohám, které mi sice zaberou delší čas na řešení, ale jsem si u nich jistý, jak na ně. Proto jim tento čas rád věnuji a získám velkou šanci na další body.

Dále se pak věnuji úlohám, u kterých mám představu (nebo alespoň tuším), jak se řeší, ale vím, že mi zabírají extrémně hodně času nebo že v nich často chybuji. I v těchto úlohách mám tím pádem určitou šanci na úspěch.

STRATEGIE

Mám-li obtíže zvládat testy v časovém limitu (letos 70 min ČJ, 80 min matematika), pak neřeším úlohy v pořadí od první do poslední, ale začnu těmi, u kterých jsem si řešením jistý a vím, že je zvládnu dobře.

Poté řeším úlohy, u kterých tuším postup či odpověď.

Nakonec zodpovím (třeba i náhodným tipem) úlohy, u kterých odpověď vůbec nevím.

DO SVÉ STRATEGIE MOHU ZAČLENIT TATO DOPORUČENÍ

1. Vždy si pečlivě přečtu úkol/otázku.

Je nutné odpověď přesně na to, na co se zadání ptá. Ne víc, ale ne méně.


2. Pročtu si všechny nabízené odpovědi.

Je možné, že i když se mi na první pohled zdá, že je odpověď zcela jasná, při čtení nabízených variant si uvědomím, že jsem se unáhlil.


3. Pokud si s úlohou nevím rady, přejdu k další, abych neplýtval časem.

Někam stranou si ale poznamenám, že tuto úlohu jsem nezodpověděl (to proto, abych se k ní pak nezapomněl vrátit).

4. Přepisování výsledků do záznamového archu

Vyzkouším si u cvičných testů, zda mi víc vyhovuje přepisovat odpovědi do záznamového archu průběžně anebo až nakonec. Někomu vyhovuje průběžné přepisování, protože ho uklidňuje vědomí, že už zodpovězené úlohy v záznamovém archu má a nemusí se o ně starat. Někdo je zase raději, že si přepíše všechny odpovědi až na konci, protože tím minimalizuje riziko, že by na některou otázku odpověď přepsat zapomněl.


5. Hlídám si čas.

Průběžně kontroluji, kolik času zbývá do odevzdání testu. Určitě by mi měl zbýt čas na kontrolu odpovědí.

6. Nevzdávám se.

Pokud se u uzavřených otázek setkám s úkolem, s nímž si nevím rady, tak nezačnu panikařit. Místo toho zkusím postupně vylučovat možnosti, které v žádném případě nepřipadají v úvahu. Ze zbývajících si pak zkusím tipnout – třeba budu mít štěstí.

7. Pokud opravuji svoji odpověď, dobře se rozmyslím

Pokud se u křížkovacích odpovědí spletu, pak můžu odpověď opravit zabarvením pole a zakřížkováním jiné varianty. Opravy je ale dobré pečlivě promyslet, protože jednou zabarvené pole již nelze označit jako správnou odpověď!

8. Nerozptyluji se okolím.

Soustředím se pouze na řešení testu. Nevšímám si, co dělají ostatní – u zkoušek jsem sám za sebe a jde mi jen o můj vlastní výsledek.

9. Vezmu si s sebou pro jistotu víc propisovacích tužek.

Náhoda je blbec, jak se říká. Takže je lepší se jí vyhnout a pro pocit klidu a jistoty si s sebou vzít psacích pomůcek víc.

Zde se můžete podívat na zadání a řešení ilustračního testu z matematiky pro rok 2021  (bez výkladu, pouze řešení)  https://www.statniprijimacky.cz/reseni-test-ilustracni-matematika-2021  
Pokud byste si s některým úlohami z tohoto ilusračního testu nevěděli rady a chtěli znát postupy i s vysvětlením, pak se můžete podívat na videa, která připravuje  a na YouTube zveřejňuje Tomáš Chadaba 

Úvodní dvě videa se základními informacemi najdete na odkazech níže – a další (s řešením jednotlivých úloh) už si pak snadno dohledáte na jeho YouTube kanálu.
Přijímací zkoušky na SŠ 2021 – úvod  www.youtube.com/watch?v=WttMY3xuAU8&feature=youtu.be   Přijímací zkoušky na SŠ 2021 příprava, základní informace www.youtube.com/watch?v=z3xgHRDaDUo&t=31s  

K procvičování úloh z čestiny můžete využít například tento odkaz  https://www.pravopisne.cz/cate…  
 

Přípravný kurz z matematiky – přijímací zkoušky
https://sos-dcr.cz/uchazec/pripravne-kurzy/?fbclid=IwAR36b4lFZDmOFtzR7_L8nXKQxyekOGXK3MwOOEoqofwEoEZXRsXAEPD9gTk

Vyzkoušejte si přijímačky nanečisto!!!
https://www.scio.cz/prijimaci-zkousky-na-ss/prijimacky-nanecisto/index.asp?fbclid=IwAR2HcpPnRgM3xlFHjCoyp9SF3XntPozpxqBlMiQspc4wltS-IqzKSSsKsSg